Liljehomstorget, Stockholm 2000-2011
Att gestalta en offentlig plats handlar om att lösa behov, synliggöra, tydliggöra och ladda den med syfte att skapa förutsättningar för stadens liv. Förutsättningslösa rum för livet självt, som vi inte vet något om. Det handlar om att skapa ett torg som lever kvar i minnet och som poängterar torgets egenvärde som mänsklig mötesplats i det offentliga rummet.
Liljeholmen är den fjärde största kommunikationspunkten i Stockholm. Mycket människor rör sig här varje dag. Här finns ett kommersiellt centrum med en galleria i tre plan.
Vi har velat skapa ett torg med en stark identitet. Sergelstorg och Vällingby är sådana platser, med ett kraftfullt ornament i mark. Liljeholmen har ett ornament av stora blommor som en intarsia.
På torget finns cirkulära rumsliga sittplatser vars bakstycken är välvda plåtar målade i två gröna nyanser. Dessa är perforerade av tusentals hål i olika stora cirklar. Dessa släpper fint igenom ljus. Träd har planterats som om de vore slumpvis utslängda.
I den mer långsträckta delen av torget finns ett tak, tanken var i början för torghandel. Taket har olikfärgade tonade och blästrade rutor som korresponderar mot den oregelbundna pelarraden. Bänkar i olika längd är placerade runt och under taket.
Kommunikationen mellan den andra ingången till tunnelbanan, bussarna på andra sidan och tvärbanan har krävt att inget får hindra passagen och kollektivbytena, av det stora flödet av människor. Gatstenens och markbeläggningens utformning längs gångstråket har därför en medvetenhet i detaljer, en slags exklusivitet. Här och där har en ljusslinga, ett streck av ljus, som då och då ändrar färg, olika för olika årstider. En subtil dekoration som kräver lite uppmärksamhet.
Parallellt uppdrag där tre kontor tävlade år 2000. I samarbete med Åsa Drougge, Nivå landskapsarkitektur AB.
Uppdraget pågick 2000-2011
english:
Designing a public place is about solving needs, highlighting, clarifying and charging them with the purpose of creating the conditions for the city's life. Unconditional rooms for life itself, of which we know nothing. It is about creating a square that lives on in the memory and which emphasizes the square's intrinsic value as a human meeting place in the public space.
Liljeholmen is the fourth largest communication point in Stockholm. A lot of people move here every day. Here is a commercial center with a three-storey mall.
We wanted to create a square with a strong identity. Sergelstorg and Vällingby are such places, with a powerful ornament in the ground. Liljeholmen has an ornament of large flowers as an intarsia.
In the square there are circular spatial seats whose backs are vaulted sheets painted in two green shades. These are perforated by thousands of holes in various large circles. These transmit light nicely. Trees have been planted as if they were randomly thrown out.
In the more elongated part of the square there is a roof and the idea was from the beginning to have a square trade. The roof has different colored tinted and blasted windows that correspond to the irregular pillar row. Benches of different length are placed around and under the ceiling.
The communication between the other entrance to the subway, the buses on the other side and the crossroads has demanded that nothing should hinder the passage and the public exchanges, of the large flow of people. The design of the pavement and pavement along the pedestrian path therefore has an awareness in detail, a kind of exclusivity. Here and there has a light trail, a dash of light, which occasionally changes color, different for different seasons. A subtle decoration that requires a little attention.
Parallel assignment where three offices competed in 2000. In collaboration with Åsa Drougge, Nivå Landscape Architecture AB.
The assignment went on 2000-2011